5 tips om afval te scheiden op kantoor

Door admin

De meeste mensen scheiden thuis al hun afval, maar op kantoor valt er nog veel winst te behalen. De meeste bedrijven betalen namelijk meer geld voor het verwerken van afval, zodat ze alles bij elkaar mogen gooien. Maar daar redden we natuurlijk de wereld niet mee, dus ik zal in dit artikel 5 tips delen hoe je op kantoor afval kunt scheiden. Afval scheiden op kantoor zorgt voor minder CO2 uitstoot, besparing van grondstoffen en een besparing van geld. 

Afval soorten in kaart brengen

Als eerst moet je in kaart brengen welke soorten afval je hebt op jouw kantoor. Je kunt bijvoorbeeld denken aan karton en papier, inktpatronen, restafval en plastic afval. Je kunt het scheiden van de verschillende soorten afval makkelijker maken door een kantoor prullenbak aan te schaffen. Zo’n prullenbak bestaat uit meerdere delen, zodat je niet vier verschillende prullenbakken hoeft te plaatsen. Naast zo’n handige prullenbak is het ook handig om een bak neer te zetten waar al het papier in verzameld kan worden en wellicht een ton voor lege batterijen. 

Kies een strategische plek voor de prullenbak

Het is belangrijk om een strategische plek op kantoor te kiezen. Je kunt de prullenbak het beste op een centrale plek neerzetten, zodat iedereen ‘m goed kan zien. Zo maak je het voor iedereen makkelijker om afval te scheiden. Als het kantoor heel erg groot is, kun je ervoor kiezen om meerdere prullenbakken te plaatsen. 

Gebruik duurzame producten

Je kunt de hoeveelheid afval terugbrengen door duurzame producten te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan echte bekers in plaats van plastic bekertjes bij het koffieautomaat of echte lepels in plaats van wegwerp roerstaafjes. Daarnaast kun je besparen op papier door alleen het hoognodige uit te printen en de rest lekker digitaal te bewaren. 

Leeg de prullenbakken regelmatig

Als een prullenbak vol zit, heb je kans dat medewerkers het uit gemakzucht in een andere prullenbak gaan gooien. Zorg er dus voor dat je de prullenbakken regelmatig controleert, zodat je dit soort situaties voorkomt. Niets is zo vervelend als een volle prullenbak. 

Handdroger in plaats van papieren doekjes

Wanneer je kiest voor een handdroger, bespaar je flink op papieren doekjes. Hoe meer mensen er op het kantoor werken, hoe meer je bespaart. Je hebt namelijk minder restafval en dat bespaart in de kosten. Je kunt tegenwoordig voor een mooie design prullenbak kiezen, zodat het een echte eyecatcher op kantoor is. Op die manier wordt afval verzamelen nóg leuker.

GERELATEERDE BERICHTEN